Fastigheter

Brf Baggårdens fastigheter och byggnader

Bostadsrättsföreningen Baggården äger fastigheterna Messlingen 3:32, 3:43, 3:62 och 3:68. På Brfs fastigheter finns nu 47 stugor som upplåtes till medlemmar i andelsägarform, varav en - ursprungsbyggnaden Baggården - innehåller två andelslägenheter (och dessutom kontorsutrymme för vår vaktmästare). Tre av husen är belägna söder om stora landsvägen ner mot Messlingesjön. Samtliga hus, utom de mot sjön, ligger på fastigheten 3:68. På 3:68 finns ytterligare ett antal hus/byggnader: den s k Krögarbostaden 1), som innehåller fyra sovrum, två kök, toaletter, en "storstuga" på övre plan och ett dagrum/samlingssal på nedre plan, bastubyggnaden, garaget under hus 36 och slutligen en kontorsbyggnad med vidhängande konferenslokal och det s k gamla stallet. Kontor, konferenslokal och gamla stallet upplåtes i andelsägarform på helår till Baggården AB.

Fastigheten Messlingen 3:57 (stuga 69) såldes 2007. Vintern 2008/09 har ytterligare sju hus sålts längst upp på Skogsvägen, enl tidigare beslut på årstämmorna 2007 och 2008.

Brf äger samtliga aktier i Fastighets AB Tackan. Det bolaget äger fastigheten Messlingen 3:71, affärshuset, som på bottenvåningen inrymmer affärslokal med biutrymmen, Brf's reception, personalutrymmen, kontor och två offentliga toaletter. På andra våningen finns vår vandrarhemsverksamhet, som omfattar sex rum, ett pentry med matplats samt ett stort dagrum med TV och läsmöjligheter. Varje rum har två bäddar (loftsäng), skrivplats och toalett med dusch.  1)

För samtliga fastigheter finns en rullande underhållsplan. På grund av uppkomna likviditetsproblem har såväl det yttre som inre underhållet hårt prioriterats och större, icke akuta, åtgärder har senarelagts.

Föreningens fastigheter är fullvärdeförsäkrade.

1) Fastighets AB Tackan, Affärshuset Messlingen 3:71 och det s k  "Krögar'n" har sålts till Messlingens Fastigheter AB (Willy Skjeggerud) under 2014.